Ahad, 20 September 2015

Tajuk 2: Pengurusan Pembelajaran

PENGENALAN

Menurut perspektif Islam, pengurusan ditakrifkan sebagai satu proses melakukan kerja dan menyempurnakan kerja melalui fungsi-fungsi pengurusan secara fitrah. Pengurusan juga melibatkan kerjasama dengan orang lain dalam usaha mencapai objektif kerja secara berkesan dan menggunakan sumber-sumber organisasi dengan cekap dalam persekitaran yang dinamik dan sentiasa berubah-ubah bagi mencapai objektif organisasi demi mencapai kesempurnaan. Mary Parker Follet (1995) merupakan seorang pelopor pengurusan klasik mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui dan bersama orang lain di dalam suatu kumpulan yang sengaja diadakan.


Pembelajaran pula adalah perubahan yang berlaku dalam perlakuan pelajar yang dididik hasil daripada penglibatannya dalam suatu pengalaman pendidikan (Bower dan Hilgard,1981). Sebenarnya, pembelajaran merupakan perubahan tingkah laku secara kekal. Pembelajaran mesti diterjemahkan kepada tingkah laku yang boleh diperlihatkan. Pembelajaran juga merujuk kepada perubahan dalam tingkah laku subjek atau tingkah laku berpotensi dalam suatu situasi yang diwujudkan oleh pengalaman-pengalaman berulang subjek dalam sesuatu situasi. Dalam menguruskan pembelajaran, terdapat beberapa elemen yang perlu difahami dan diteliti untuk membolehkan kita menguruskan pembelajaran dengan berkesan.



Sila klik link dibawah untuk pengetahuan yang lebih lanjut berkenaan bab ini:

https://drive.google.com/file/d/0B-mpD_SaPuAQU080TWVTRTNrdGM/view?usp=sharing

Tiada ulasan:

Catat Ulasan